
| 7.30 | - | 08:15 |
| 8.20 | - | 09:05 |
| 9.20 | - | 10:05 |
| 10.10 | - | 10:55 |
| 11.20 | - | 12:05 |
| 12.05 | - | 12:50 |
| 13.00 | - | 13:45 |
| 13.50 | - | 14:35 |
| 14.40 | - | 15:25 |
| 15.30 | - | 16:15 |
Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej i Tydzień Budowania Relacji
Nasza szkoła wraz z przedszkolem uczestniczyła w projekcie „Tydzień Budowania Relacji i Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej”, który trwał w dniach 29.09-03.10.2025r. Była to ogólnopolska inicjatywa odbywająca się co roku. Akcja ma na celu kształtowanie pozytywnych relacji, empatii i szacunku w placówkach oświatowych oraz zapobieganie wszelkim formom przemocy rówieśniczej, w tym cyberprzemocy. W ramach powyższego tygodnia zorganizowane zostały u nas różnorodne działania, takie jak lekcje wychowawcze o tematyce związanej z Tygodniem Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej i o budowaniu pozytywnych relacji, warsztaty, konkursy, akcje, a także spotkania z rodzicami. Wszystkie zaplanowane działania dotyczące Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej i Tygodnia Budowania Relacji zostały przez nas zrealizowane.
W programie Tygodnia Budowania Relacji odbyły się m.in.: zajęcia integracyjne, zabawy, rozmowy o emocjach, przyjaźni. Przedszkolaki wykonały pracę plastyczną: „Metafora Serduszka". Przeprowadzone zostały również zajęcia przez pedagoga specjalnego oraz psychologa. Odbyło się spotkanie z rodzicami, podczas którego rodzice mieli możliwość dzielenia się swoimi spostrzeżeniami oraz wrażeniami na temat udziału ich dzieci w zajęciach.
Świetlica szkolna przeprowadziła w grupach grę dydaktyczną „Kim jestem dla innych”, która miała na celu budowanie wzajemnej relacji oraz pomagania sobie. W klasach I-III oraz IV-VIII zorganizowane zostały dla rodziców spotkania z psychologiem oraz wychowawcami. Klasy trzecie przygotowały gazetkę na korytarzu szkolnym pt. „Stop przemocy rówieśniczej” a klasy starsze gazetkę na temat „Cyberprzemocy – STOP”. Odbył się również konkurs dla uczniów na temat „Jak uniknąć przemocy w Internecie? Jak być bezpiecznym w Internecie?”. Uczniowie wykonali też plakaty „Stop przemocy rówieśniczej”. W klasach IV-VIII przeprowadzone zostały zajęcia na lekcjach informatyki pt.„Cyberbullying”.
Samorząd Uczniowski wykonał plakat „Tydzień o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej”. Dla klas IV-VI odbył się konkurs na temat „Cyberprzemocy powiedz STOP”. Również opiekun PCK zorganizował konkurs dotyczący promocji zdrowego stylu życia. W każdej klasie wychowawcy na lekcji wychowawczej przeprowadzili zajęcia według scenariuszy przesłanych przez MEN. W ramach zajęć edukacji zdrowotnej zostały przeprowadzone zajęcia dotyczące tematyki związanej z cyberprzemocą oraz emocjami. Poza tym specjaliści: pedagog, pedagog specjalny i psycholog również prowadzili w tym tygodniu zajęcia z uczniami.
Biblioteka szkolna przygotowała na korytarzu szkolnym wystawę tematyczną książek i materiałów edukacyjnych poruszających tematykę przyjaźni, przemocy, wykluczenia, hejtu i empatii. Kącik refleksji: „Słowa, które leczą – słowa, które ranią” zamieszczone na tablicy w bibliotece oraz akcję „Przeczytaj i przekaż dobre słowo”, która polegała na tym, że każdy wypożyczający w tym tygodniu książkę losował kartkę/zakładkę do książki z miłym zdaniem lub cytatem o życzliwości, empatii, przyjaźni. Przykładowe cytaty: "Bądź dla innych tym, kim sam chciałbyś spotkać w trudnej chwili" „Jedno dobre słowo może zmienić czyjś dzień”, „Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany”, „Nie musisz być wielki, żeby zacząć – wystarczy, że zaczniesz być dobry" itp. Odbyło się również spotkanie czytelnicze w bibliotece na temat: „Słowa mają moc – przemoc słowna i jak z nią walczyć?” według scenariusza, który zawierał: czytanie fragmentów książek (np. „Cudowny chłopak"), dyskusję o tym, co czują bohaterowie, burzę mózgów: Jak mogę pomóc koledze/koleżance, gdy widzę, że ktoś go krzywdzi? oraz projekcja filmu pt. „Cudowny chłopak” - opowieść o chłopcu z deformacją twarzy, który po raz pierwszy idzie do szkoły i uczy rówieśników, czym są empatia, odwaga i prawdziwa przyjaźń. W ramach współpracy z pedagogiem przygotowano zakładki do książek z poradami: „Jak reagować na przemoc?”, „5 rzeczy, które mogę zrobić, by pomóc rówieśnikowi”.
Nauczyciele natomiast wzięli udział w webinariach online dotyczących tematyki związanej z przemocą rówieśniczą.
Wnioski z realizacji przedsięwzięcia:
Tydzień Przeciwdziałania Przemocy i Budowania Relacji Rówieśniczych był okazją do realizacji wartościowych działań psychoedukacyjnych zarówno wśród uczniów młodszych, jak i starszych. Zaangażowanie dzieci i młodzieży potwierdza potrzebę kontynuacji podobnych inicjatyw. Wspólne działania przyczyniły się do stworzenia przyjaznej i wspierającej atmosfery, co pozytywnie wpłynęło na rozwój społeczny dzieci. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach, aktywnie brały udział w dyskusjach oraz z dużą wrażliwością i zaangażowaniem wyrażały swoje opinie. Zajęcia pozytywnie wpłynęły na integrację grupy oraz atmosferę w klasach.