7:30 | - | 08:15 |
8:20 | - | 09:05 |
9:20 | - | 10:05 |
10:10 | - | 10:55 |
11:15 | - | 12:00 |
12:05 | - | 12:50 |
13:00 | - | 13:45 |
13:50 | - | 14:35 |
14:40 | - | 15:25 |
15:35 | - | 16:20 |
Ekologiczny tydzień w klasie 2
Zaraz po zimowych feriach uczniowie klasy drugiej przez cały tydzień uczyli się jak żyć ekologicznie. Drugoklasiści przygotowywali się w ten sposób do realizacji zadania związanego z udziałem w konkursie Starostwa Powiatowego pod hasłem „Mój ekologiczny tydzień”. Każdego dnia wykonywali inne zadanie.
Cykl ekologicznych zajęć rozpoczęto od przypomnieniu zasad sortowania odpadów. W sali lekcyjnej stanęło 5 pojemników z kolorowymi workami na odpady. Uczniowie odpowiednio je oznaczyli, a następnie uzbrojeni w jednorazowe rękawiczki zajęli się sortowaniem odpadów zgromadzonych w klasie. Wszyscy byli zdziwieni, że po odpowiednim posortowaniu śmieci w pojemniku czarnym z odpadami zmieszanymi było ich najmniej. Dzieci dowiedziały się przy okazji, że należy ograniczać ilość plastikowych opakowań i używać własnych toreb na zakupy.
Drugiego dnia uczniowie poznali sposoby oszczędzania wody i energii. Dowiedzieli się, jak niewielka część wody na naszej planecie nadaje się do picia, w jaki sposób zanieczyszczana jest woda i jaki ma to wpływ na środowisko, organizmy żyjące w wodzie oraz na nasze zdrowie. Uczniowie wskazywali sposoby oszczędzania energii i wody w domu, w szkole. Wykonali znaczki przypominające o konieczności oszczędzania wody i wyłączania urządzeń elektrycznych, z których nie korzystamy. Postanowili wdrażać zasady oszczędzania energii i wody w swoich domach.
W kolejnym dniu dzieci poznawały piramidę zdrowego żywienia. Dowiedziały się, których produktów w naszej diecie powinno być najwięcej, a których należy unikać. Okazało się, że fundamentem zdrowia jest ruch i aktywność fizyczna. Należy unikać nadmiaru cukru i soli oraz pić dużo wody. Podsumowaniem zajęć było wspólne wykonanie piramidy zdrowego żywienia. Dzieci wykorzystywały gazetki reklamowe i wykonywały samodzielnie rysunki , które przyklejały w odpowiednich miejscach piramidy utrwalając sobie jednocześnie nazwy grup produktów żywnościowych.
Po takim przygotowaniu teoretycznym nazajutrz dzieci z dużym zapałem wdrażały poznane zasady żywienia w praktyce. Samodzielnie przygotowywały zdrowe przekąski z owoców i warzyw. W klasie zrobiło się kolorowo i pachnąco. Uczniowie przygotowali owocowe szaszłyki i warzywne koreczki. Okazało się, że samodzielnie wykonane przekąski smakują wybornie, są zdrowe i pożywne.
W ostatnim dniu drugoklasiści poznawali wpływ roślin na stan powietrza. Dowiedzieli się, dlaczego rośliny w naszym otoczeniu są tak ważne, w jaki sposób produkują tlen. Rozpoznawali rośliny doniczkowe i wskazywali, czego potrzebują do życia. W części praktycznej zajęć uczniowie rozsadzali klasowe roślinki. Po zabezpieczeniu ławek i usunięciu starej ziemi rośliny zostały przerzedzone, doniczki oczyszczono i wypełniono nową ziemią, a następnie posadzono w niej rośliny i je podlano. Dzieci obserwowały, jak wygląda system korzeniowy, w jaki sposób dzielić roślinę macierzystą na mniejsze sadzonki. No właśnie- sadzonek powstało całkiem sporo, więc dzieci zaadoptowały je, zabierając do domu, aby posadzić je w doniczkach.
Ekologiczne hasła realizowano również w czasie przerw, kiedy drugoklasiści zachęcali dzieci z innych klas do wspólnej gimnastyki. Podczas takich przerw wszyscy w aktywny sposób regenerowali swoje siły po ciężkiej pracy na lekcjach.
Ze wszystkich zrealizowanych działań przygotowana została dokumentacja fotograficzna. Zdjęcia, rysunki i inne elementy ozdobne znalazły się na wspólnie wykonanym plakacie konkursowym, który dzieci tworzyły przez następny tydzień pod okiem wychowawczyni- pani Ewy Martin. Nauka ekologii w praktyce okazała się bardzo ciekawa, a dzieci wykazały się dużą wiedzą, którą z pewnością wykorzystają w praktyce.